Wednesday, June 17, 2009

Scones



Ada cerita di sebalik scone ini sebenarnya....Pada hakikatnya selama ini saya bukanlah peminat scone. Sebab setiap kali menjamahnya tiada yang berkenan di tekak ini. Walaupun suamiku memang peminat besar scone...Saya selalu kata "well..I am not that english, so thats why scone never in my menu" Apa tidaknya, kalau sebut saja scone, di mata ini terbayanglah Tea time with english styly..with Royal doulton set..just like my friend said.."time to get that royal doulton out from the showcase....when I posted "scone" in my FB. But let me made it clear here..I dont even have a piece of it! ha ha Even I have it I dont think this china bone will come out from the showcase...Dengan ahli-ahli gua ku ini yang senantiasa ceria selalu, sudah pasti mereka akan menghargai keindahannya ...Apart from that maybe he used to it when he was there..plus those Brit Grads!!
Tapi apa yang menyebabkan lahirnya scone di dapur saya ini bukanlah kerana brit grads ni semua tapi apabila jiran ku ini..Encik Abas menghulurkan scone di muka pintu rumah ini semalam...Dia pun tengah berexperiment juga..memang ini kali pertama scone tiba di rumah ku ini dari dapur Abas dan Safia. Jadi apabila saya menyambutnya di pagar sempat lagi saya bersembang dengan Abas mengenai Safia dan bayi baru mereka. Sedang saya berbual, Amir Hakim datang untuk membantu saya dengan pinggan yang berisi scone di tangan untuk di bawa masuk ke dalam. Waktu pun sudah nak magrib ketika itu, jadi perbualan antara Abas dan saya terpaksa dihentikan.
Bila saja saya melangkah masuk! Sara Sofia, Amir Hakim & Anas Hakim begitu sibuk sekali..mereka tengah makan scone..seperti biasa ayat ini kedengaran dari Amir Hakim "Mummy, this is so delicious, can you make for me??" Ala..ayat yang betul berkuasa telah digunakan oleh anak ku ini!! Di sebabkan mereka berebut-rebut untuk mendapat scone yang memangnya sedikit..kesiannya anak-anak ku ini, tidak cukup rupanya..Jadi mahu tidak mahu, saya mencapailah telefon bimbit dan terus meminta resepi dari Abas..Dan inilah resepinya..
Ingredients
2 cups of multipurpose flour
2 tea spoon of baking powder
75 gram semi frozen butter
1 tea spoon salt
2 tablespoon caster sugar
1 cup of cream
Method
Put all the ingredients except cream into a big blender. Blend it till the mixtures resembles coarse breadcrumbs. Take it out from the blender and put it on the flat surface. Then mix the cream and knead till a dough forms. Pat the dough about 2.5 cm thickness and cut it with round cutter or tart cutter. Work quickly with the dough to avoid the butter melt. Brush with beaten egg and bake at 180 degree for 18-20 min until its golden brown..
ahhh..yummyyy..its nice to be eaten when its warm..
Happy trying...
Sambutan? Teramatlah hangat dari rakyat ku ini ;))))

No comments:

Post a Comment